Att bli nollad eller att vara en?

Tänkt dig en helt ny dag, på en helt ny skola, med helt okända människor!
För att lätta upp trycket så ska man altså skämma ut sig totalt för hela skolan..
Att bli nollad..

När jag har gått runt på stan de senaste veckorna så har det varit fullt med människor som
springer runt och fjantar sig, människor fulla i ägg och mjöl, halv nakna barn som badar i
fontäner.
Nollning är normalt på nästan alla gymnasieskolor nu. Första året på gymnasiet ska man
skämma ut sig för hela skolan. Klä av sig och springa runt i underkläder i Väserås stad. Bli jagad
av tredje års elever med ägg och mjöl. Bada naken i fontänen. Springa runt med ögonbindel och
göra en massa fjantiga saker. Allt detta pågrund av ett så kallat grupptryck.

Det här som har hänt med Lundsbergs Skolan. Några ville inte vara med på nollningen och blev
då märkta för livet med ett strykjärn på ryggen. Hur känns det egentligen?
Skolstyrelsen valde att stänga igen skolan, och skicka eleverna till andra skolor. Men vad gör det
mot dem som gjorde detta. Inget! Hela skolan ska väll inte behöva lida pågrund av att några
personer som har gjort något fruktansvärt. Låt dem ta skulden. Låt dem bli avstängda. Låt dem
ta sitt egna straff.

Vilka föräldrar vill se sina barn full i ägg, bada nakna i fontänen, springa runt på stan som
galningar. När jag blir stor och får barn så vill jag inte veta att dem skulle göra något sådant. Jag
vet vad jag tycker om nollning men jag har ingen aning om hur andra tycker.
Vissa säger att det bara är en rolig grej, men för vissa är det en mardröm. Nollning är frivilligt
men saken är. Att bli nollad eller att vara en? Om man inte går med på blir man kallad nolla.
Hur roligt är det egentligen?

Jag tycker att det hänger på de vuxna. Se till att det inte är människor som springer runt i
underkläder, klär av sig nakna och badar i fontäner. Man ska inte behöva göra sådant. Säg till era
barn. Fast någon säger att dem har gjort det frivilligt så behöver det inte vara sant. För vem vill
egentligen vara en nolla?



Av Mathilda F

Texten som pdf

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Digit! 2021 prisutdelning

Min vän Jorden måste jämt snurra utan någon pause.

Digit! 2021 rekord