Brännande blickar


Jag gick igenom matsalen och kände några blickar bränna hål i ryggen på mig medan jag försökte fly därifrån. Jag gick upp för trappan och då hörde jag någon säga “Nej hallå, jag vill inte gå upp bakom henne, du får gå först”. Det var en av mina klasskamrater och det syntes att han försökte prata högt för att jag skulle kunna höra honom.

Senare på dagen, när jag bad min lärare att öppna musikrummet åt mig, hörde jag två tjejer som var ett år äldre än mig ropa “Ey, du muslimen?”, Jag ignorerade de, men de fortsatte ropa “Eyy påsk kärring? Varför drar du inte tillbaka till ditt land?”, det sved till i bröstet när jag hörde det där, men jag låtsades att inte höra och såg att läraren gav mig en medlidsam blick. Jag log mot honom och tackade honom för att han öppnade dörren och då gick han.

Tro mig, den dagen så stod det inte “snacka skit om mig” på min rygg, det är jag säker på.. Eller ganska säker i alla fall! Och förstå mig inte fel nu. Jag är väldigt tacksam för att vi invandrare får vara här i Sverige och vara trygga, men det betyder inte att vi vill bli behandlade som skit. Fatta hur det känns att behöva lämna sin släkt o hemkänsla för att man vill försäkra sina barns framtid. Då söker man asyl i Sverige för att man vill vara trygg, men sen blir man behandlad så här! Då är det väl lika bra att man stannar i sitt hemland och i alla fall känna sig trygg men vänta på döden. Det är väl bättre än att sitta och kolla på nyheterna och vänta på att någon man känner ska dö? På samma gång så måste man tåla utanförskapen och det är bara fel.

Det är helt sjukt att muslimska tjejer ska behöva knyta slöjan på ett speciellt sätt för att göra så att slöjan inte går av om någon bestämmer sig för att dra i den. Och att ungdomar från ett annat land inte vill gå ut för att de inte vill att de ska bli kallade för terrorister eller bli mobbade. Jag håller faktiskt med när personer säger “en blick säger mer än tusen ord” och det är till och med värre. För om någon säger något åt dig så kan du försvara dig själv, men mot blickarna har du ingen chans.

Varför är det så att ingen gör något åt att invandrare blir illa behandlade? Varför är det så att olika personer blir olika behandlade när vi alla är människor? Och varför är det förbjudet att vara sig själv? Sluta dela upp alla beroende på hur man ser ut eller vad man har för tro, för vi är alla människor av kött och blod och vi alla har känslor! Det betyder inte att man inte blir sårad om man har på sig sjal, för känslorna springer liksom inte iväg när man tar på sig ett klädesplagg. Mina gör i alla fall inte det, dock har jag ingen aning om dina gör det. Hjärnan fungerar inte olika när man har olika hudfärger och man behöver inte vara en mördare för att man tror på en viss gud! Så sluta upp med dumheterna och öppna dina ögon, för alla runtomkring dig är exakt lika värda som du själv är.



Av Mariam H

Texten som pdf

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Digit! 2021 prisutdelning

Min vän Jorden måste jämt snurra utan någon pause.

Digit! 2021 rekord