Rytmen


                                                          Rytmen

Utsvulten, frusen, liten och ensam…

Jag vill leva!

Han fann mig, han hörde mitt inre skrik, han fann min rytm…

”Pojk, om du vill komma under min vinge och bli min lärling ska du veta att musik är rytm och rytm finns överallt.”


Will Oates ett geni i musikens värld, en dirigent. Han vet den exakta takten, rytmen som behövs för att verkligen leda in musiken i våra hjärtan. Men det finns en mörk sida till honom… han ser bara levande ut på scen. När han lämnar scenen ser han ut som en bruten man, som inte har något annat att leva för. Han är stadens stora fråga, men också stadens stora ämne att skvallra om.

Efter Mr. Oates åter stora succé konsert följer jag med honom ut. Vi möts av en tjock dimma som har lagt sig över London och gör att gatorna ser tomma ut. En stark vind slår till oss och gör att löven prasslar runt på vägarna och kråkorna kraxar runt. Jag sneglar då och då mott min mästare, han ser bitter ut som vanligt. Hans ögon är avlägsna som om hans själ inte längre är i hans kropp. Det ger mig rysningar. Jag huttrar till och jag kan se min andedräkt när jag öppnar munnen för att tala, jag får ur mig orden med en skakig röst.

”Mr. Oates? Jag vet att jag varit under din vinge i en vecka, men jag vill veta vad som gör dig så avlägsen, så borta.” Han blinkar till och hans ögon ser åter levande ut som om han vaknat upp från en trans, sedan tar han sin tid att tittar ner på mig ett tag som om han tänker efter ett svar. ”Nyfikenheten dödade katten, pojk.” men han lämnar inte mig med dessa tomma ord förens han rufsat till mitt hår.  Jag ler djupt för mig själv, jag var en föräldralös byracka som folk brukade kalla mig, jag stal och jag kände ingen skam för det, jag behövde leva. Och nu har jag något som jag tror skulle likna en far. Känner han detsamma för mig? Jag tar min tid för att få upp min styrka och ställa frågan. Men hans respons är allt annat än jag väntat mig. Jag rycker till när jag hör honom tala med sådan vrede sådant hat, ilska inbunden i en bitterhet och lidande. Vi stannar upp på vägen.

”Du som en son?” Han lät illa till mods som om själva tanken torterade honom. Men efter en stund av tystnad är det som om han talar omedvetet och är sådär avlägsen igen. ”Det var som en gammal saga, en ur åldrad gammal berättelse… ett minne.” han lät så bitter så torterad. Men åter får han sin vrede och skriker med ett mullrande dån som får mig att vilja gömma mig.
”Jag skulle aldrig ha låtit henne, aldrig! Det var hennes fel! Hon borde aldrig ha låtit sig giftas med den där giftige Thomson! Han tog henne den jäveln, min kärlek! Han behövde bara hålla sin ömkliga status! Du! Du är hennes och den där giftige ormens avkomma!” Han spotta orden som om de var giftiga. Men även i den här galenskapa stunden kunde jag inte låta bli att tänka på rytmen av mitt hjärta som slår och dunkar och den rytmen Mr. Oates håller då han talar. Det är liksom en dånande melodisk rytm som är så oförutsägbar.

Men så ändras rytmen, han tystnar bort och låter bruten men ändå så säker när han talar. Han tar upp handen över hjärtat och hans knän liksom viker ihop sig så han blir tvungen att sitta hukandes. ”Jag tog tillbaks den, hennes hjärta är mitt… och jag håller henne vid liv varje gång jag hör det bulta i mitt bröst…” det var som en tyst viskning en sorgsen och bruten man.

Han stirrar så där avlägset igen som om han inte ser mig, men han fortsätter tala i en viskning. ”Jag känner henne vid liv uppe på scen, hjärtat bultar i takt med rytmen, jag känner den vid vrede! Vid musik! Vid… liv.” Han stannar upp som om han plötsligt tappat all omfattning, som om han inte vet vart han är. Men han stirrar mot mig och ser mig nu ”Du skulle varit min och hennes son… men det är du inte. Jag kan se henne uppe på scen hon ville att jag skulle finna dig och ta hand om dig. Men jag förstår inte, under alla dessa år har du inte varit mycket förutom en liten gosse utan syfte, utan något liv. Varför har du försökt hålla dig levande?”

Det är nu jag inser att han verkligen är galen han har tappat all omfattning om världen och försöker bara hålla sin lögn om att hans älskare fortfarande lever eftersom han tagit hennes hjärta… men det är ändå som om frågan är mer ställd till honom, som om han ser igenom sin egen lögn.

”Jag lever och har försökt leva på grund av att rytmen låter mig, hör du inte? Jag är en del av musiken, en del av rytmen som finns överallt.”


//NN



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Digit! 2021 prisutdelning

Min vän Jorden måste jämt snurra utan någon pause.

Digit! 2021 rekord