En tanke utan titel

När leenden byts ut mot stela mungipor och när glimten i ögat byts ut mot tomhet, är det då?
Är det då vi inser att allt är förlorat eller är det då vi inser att det är dags att kämpa.

Han ser sliten ut, jag ser inte längre någon glädje i det en gång upplysta ansiktet. De vänliga och varma ögonen som en gång utstrålade ömhet har byts ut mot något hårt.

Jag beundrar honom.
Om jag skulle ha gått igenom det som han en gång gjorde, skulle jag aldrig kunna hålla huvudet uppe. Jag skulle aldrig kunna lita på någon igen på samma sätt.
Men det värsta av allt, jag skulle nog tro att det inte fanns något som kallades för kärlek.
Jag skulle tro att alla människor var som henne, fyllda med avund, smärta och manipulation.

Det sägs att ett misstag kan förändra livet, att en enda krasch eller ett ända steg i fel riktning kan krossa det som en gång skulle vara och forma om det till något bortom vår påverkan.
Att en ända känsla, ett ända begär kan skänka så fruktansvärt mycket hjärtesorg.
Att ett ord, en mening eller en fras har makten att förstöra någons liv.

Alla dessa redogörelser låter väldigt deprimerande när man säger de högt, eller om man ens tänker de för sig själv, men jag har lärt mig.
Jag har lärt mig att tänka på dessa tankar istället för att säga de högt bara skänker sorg till mig och inte till de omkring mig.

Ingen vet vad vi tänker, ingen vet vad vi känner. Kroppsspråk går att
Misstolka.
Ett leende har kraften att sudda ut smärtan i ansiktet. Men den som vet var den ska kolla, den vet att smärtan i ögonen inte går att maskera med ett leende. Den personen vet att om man kollar länge nog träder smärtan och sorgen fram ur ögonen och tar över ansiktets alla drag.

Det finns en sjuk version av skönhet som bara lidande kan ta fram. Ett sådant lidande som är obotligt.

Just därför beundrar jag honom.
Jag beundrar det faktum att han var modig nog att ännu en gång möta världen, även om han visste att han aldrig skulle kunna bli sig själv igen.



Barsha Y

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Digit! 2021 prisutdelning

Min vän Jorden måste jämt snurra utan någon pause.

Digit! 2021 rekord