Vad vill du?

Jag är en fånge utan dess like. Jag är en fånge i samhället och dess normer. Dagligen möts jag av osynliga regler om hur jag ska vara och se ut. Och bryter jag mot dem får jag underliga blickar och knivskarpa kommentarer. ”Varför försöker du få uppmärksamhet?” ”Hur kan du tro att du är så tuff när du bara är konstig?” ”När började du leka något du inte är?” Jag får höra det här för att jag valde att bryta några osynliga regler. Det är det farligaste man kan göra i dagens samhälle. Vi pratar ständigt om att normer bara är påhitt från oss, att inget ska bestämma vad du vill göra eller se ut och att du ska vara dig själv. Ändå får man blickar kalla som natten, kommentarer hårda som asfalt och knuffar lika elaka som djävulen själv när man sticker ut.

Nu ljuger jag. Jag har tur för jag möts inte dagligen av sådan skit fast jag inte är som alla andra. Hur kan jag vara som alla andra när jag är mig själv, jag är ju jag? Men vissa möts av det här. Varje dag, varje minut. Till och med varje sekund. Hat, hat och åter hat. Personer möts av detta för att någon bestämde hur en tjej ska se ut. Personer möts av detta för att någon bestämde hur en kille ska bete sig. Personer möts av detta för att någon bestämde vad som är rätt och fel angående utseende, åsikter och intressen. Och jag blir så oändligt trött på det. Jag orkar inte längre bry mig för nu har jag tröttnar och tänker köra mitt race. Jag ger blanka sjutton i hur en tjej anses ska bete och se ut, jag gör vad jag vill och ser ut precis som JAG vill. Det är bara jag som kan bestämma det, inte någon annan. Människor kan ha åsikter om hur jag ser ut, om det tycker det är fult eller inte. Precis som de kan ha åsikter om det jag gör eller tycker om, gör de som jag eller inte, tycker de också om det eller inte. Självklart får de tycka om och se ut som dem vill, men det ska också jag få göra. Jag tycker faktiskt vi ska skita i normer överhuvudtaget. Vill du rocka rosa skjorta och spela banjo- gör det! Vill du börja på amerikansk fotboll, starta ett manikyrföretag eller hitta på en ny låt- GÖR DET! Jag tycker att vi alla skiter i vad alla andra och samhället tycker och säger om oss, vi tillsammans skiter i alla osynliga regler. Istället tycker jag att vi ser ut som vi vill, gör vad vi vill och tycker om det vi vill. Det ska inte finnas några normer som ska begränsa oss- dig som individ eller oss som samhällsgrupp. Jag tycker vi struntar i könsnormer, utseendenormer och åsiktsnormer. Jag tänker gå tvärtemot, kors och tvärs och över och under alla normer som finns i samhället som talar om för mig hur jag ska vara och se ut. För dessa normer är inte jag. Därför tänker jag härmed, från och med nu och för alltid, strunta i vad för syn människor och samhället har på mig. Det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att jag trivs med mig själv och mår bra. Jag mår bra när jag äter mat, när jag får träna, när jag får svära glatt över min kompis klantiga vurpa och jag mår bra när jag får dansa som en idiot mitt på torget. Men jag mår som allra, allra bäst när alla får vara accepterade och respekterade för den de är, inte för vad de borde eller måste vara.

Jag tänker gå emot normerna. Jag tänker göra tvärtemot vad samhället säger åt mig att göra, för det är vad jag vill. Vad vill du?



Ida G

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Digit! 2021 prisutdelning

Min vän Jorden måste jämt snurra utan någon pause.

Digit! 2021 rekord