Nattsvart

Tänk om det var tvärtom?

Helt, precis, tvärtom. Det skulle vara du och jag som flydde, hand i hand med inget annat än kläderna på kroppen.

Du och jag som förlorat allt. Du och jag som fick springa hela nätterna och samtidigt trösta föräldrar, barn och vänner som förlorat någon som de håller nära.

Du och jag som kommer fram, med trasiga kläder och en liten gnutta hopp. Hopp om ett liv utan krig och förödelse. Du och jag som möts av kalla blickar, kalla hjärtan.

Du och jag som inte får stanna. Du och jag som blir beskyllda för något vi inte gjort, för att vi råkar dela samma hemland eller religion som en grupp människor som tagit det alldeles för långt.

Tänk om det var tvärtom för de människor som kommer hit just nu.

Tänk om vi tog emot dem, med varma leenden. Tänk om vi inte stängde våra gränser. Tänk om vi hjälptes åt och behandlade varandra med respekt istället för att tycka att vi har större rätt till detta land än de som flyr från sina hemland just nu.

Tänk om vi försökte förstå, och tog hand om de som just nu behöver vår hjälp. Tänk om vi såg att de som flyr inte är ett hot, utan snarare en tillgång. Tänk vad vi kunde lära oss av varandra, om vi respekterade varandra.

Det är allas vår jord. Vi ska vara glada över att vi får bo här. Varför inte tacka genom att ta hand om varandra, istället för att skada varandra.

Tänk om det var du och jag.


Hannah H

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Digit! 2021 prisutdelning

Min vän Jorden måste jämt snurra utan någon pause.

Digit! 2021 rekord