Ett annat öde

 

Jag vet inte hur jag hamnade här eller var jag var. Det var en fantasivärld, en värld som aldrig kunde ha existerat  i mitt liv. Den var färgad på ena sidan och grå på den andra. Det fanns två helt olika världar på samma ställe, jag bara stod där och tittade ner. Båda sidorna krockade, men blandades inte.

 

 

Vänta lite! Jag hade min bok i handen , men den fanns inte där längre. Jag vågade inte röra mig, det fanns inget liv i någon av de två världarna. Jag tittade åt höger sida, det var den färggranna delen. Det var glatt och vackert, allt var i pastellfärger. Allt från träd till skog till dekorationer. Det var magiskt och du hade fått ett leende på läpparna om du såg det. Sedan tittade jag åt vänster, det var den grå världen. Det var torrt, som om vatten var främmande, det var skrämmande. Jag dubbelkollade båda sidorna och bestämde mig för att gå till vänster. Om du hade koncentrerat dig noggrant, vet du att det var den gråa. Det var något som drog mig dit, något som fick mig att vilja hjälpa. Jag hade en känsla av att något var fel med den färgstarka delen.

 

I den sekunden kom jag ihåg något som min mamma hade berättat, hon sa alltid kloka ord . Hon hade sagt att det som såg bra ut och tilltalar de flesta brukade vara en stor bluff. Du ska inte döma en bok efter dess omslag.

 Jag  hade redan gått flera meter, kanske några kilometer. Jag tittade bakom mig och såg den andra världen sluta dyka upp. Kanske var det ett foto trots allt. Ju mer jag gick desto mer självsäker kände jag mig. Det var helt lugnt, det gillade jag. Det försäkrade mig om att det inte fanns någon där.

 

Nu när jag tänker efter. Vad ville jag uppnå, var det inte något levande ? Vad var mitt mål här? En röst avbröt mina tankar. Det var en röst som normalt hördes när man översätter något, det var som en robotröst.

Rösten sa;

-           Nu när du är här, låt oss komma igång! “Börja med något, vänta va? Jag vågade inte tala högt”.

-           Du har 40 minuter på dig att ta reda på vad som gick fel. “Var gick det fel, vad kan man förvänta sig i 40 minuter? Vad kommer att hända efter det? Jag reste mig och rörde mig inte”.

-           Du måste ta reda på vad som gick fel och var din mamma är. “Min mamma? Mamma har varit borta i flera år. Vad menade de? Jag fick panik, jag ville gråta. Det räckte inte, jag kom också ihåg att boken jag hade i handen innan var den som min mamma hade gett mig. Det fanns olika texter, alla utan fortsättning”.

 

 

Jag andades djupt för att undvika en ångestattack, men kunde inte. Jag kunde inte vara här längre, det var en av mina mardrömmar. Mardrömmarna där jag var ensam, där ingen hjälpte mig, där jag var helt osynlig i ett oändligt tomrum. Jag böjde mig ner, jag ville inte vända på huvudet för jag visste, jag visste att det fanns något där, men jag ville inte titta, jag ville inte se något skrämmande. Jag ville inte se min mamma, jag vill inte se hennes leende. Leendet som egentligen var en hallucination. Jag hörde hennes röst:

-          Haru, hitta min fortsättning, gör inte mig besviken, Haru! “Din fortsättning? Hon hade ingen! Hon var död, acceptera det !”

Jag ville inte bli lurad igen, jag ville inte höra hennes röst och hamna i den oändliga tomheten igen. Jag ville skrika, jag ville ge upp, jag ville inte vara här längre,jag kunde inte fortsätta.

 

Aldrig igen blir detta mitt öde!



H A

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Digit! 2021 prisutdelning

Min vän Jorden måste jämt snurra utan någon pause.

Digit! 2021 rekord