Saknaden av en vän

Slänger av mig jackan så fort jag träder in i hallen. Blöt, frusen och frustrerad. Jag är trött på regnet och allt som är grått. Trött på alla trötta ansikten på jobb och skola. Trött på att vänta på kommande datum. Den eviga väntan på bättre tider. Jag stiger in i rummet och stänger dörren. Tystnaden bryts av regnet utanför. Jag slänger mig på sängen och kollar upp. Även taket är grått som ett regnmoln. Jag sätter i hörlurarna. Spelar så högt det går. Jag vill inte tänka, bara lyssna och glömma. Lämna all ängslan, sorg och bekymmer ute med regnet.

Men jag försöker tänka om. Vända på det hela. Vill springa ut i T-shirt och njuta av de kalla dropparna mot min hud. Känna lukten av våt jord och hoppa i högar av gula löv.
Paus.
Musiken tystnar men jag är försvunnen i mina drömmar. Tänker inte vakna. Jag ligger på en hammock och gungar. Regnet, det stör mig inte. Jag njuter av tillvaron. Reser mig upp när jag hör kompisarnas skratt. Vi sätter oss på våra cyklar och skyndar iväg. Mannen som äger hammocken skriker efter oss men vi bryr oss inte. Vi är fria. Vi är lyckliga.
Slänger av mig jackan så fort vi träder in i hallen. Magen gör ont från allt skratt.
Musiken börjar spela. Vågor av energi tränger in i min kropp.
Kollar på klockan. Fan! Jag är sen. Måste hem.
Jag stiger in i rummet och stänger dörren. Loggar in på datorn. Pling! Du har fått nya meddelanden. Imorgon väntar nya äventyr.

Bom! Jag är tillbaka. Det har blivit mörkt ute. Tar upp mobilen. Pling! Du har fått nya meddelanden. Imorgon väntar skola. Sen jobb. Sen läxor. Sen även hets, stress och ångest.
I en minut vänder jag på tiden. Jag tänker bakåt. Långt bak till när man var liten.
Till när allt var annorlunda. Det hände så fort. Godisätandet blev träningshets.
Cyklandet blev körkort. Helgerna ersattes av arbetspass.
Jag tar ett djupt andetag. Klumpen i halsen växer. Vi har glidit ifrån varandra. Jag och dem. Vi befinner oss på olika platser. Tvärtom mot förr. Motsatta sidor av nuet.



Julia W

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Digit! 2021 prisutdelning

Min vän Jorden måste jämt snurra utan någon pause.

Digit! 2021 rekord