Sjung, du som kan

Det var en gång

En liten kille

Han sjöng en sång

Om något han ville

Han ville ej

Vara som du

Han kände ”nej”

Jag är arg nu

Han var så trött

På detta land

”Allt är så slött,

jag klarar mig på egen hand”

Han gick genom skog

Han gick över älv

Han tänkte nog

Nu ska jag vara mig själv

Han kom aldrig

Till samma ställe

Han var i krig

Med vårt dumma samhälle

För han ville inte

Vara som ni

Han var vildsint

Som ett bi

Hans ilska för landet

Var enorm

Han var så trött

På allt tjat, denna heteronorm

Hans ilska för landet

Dess fientlighet, ”vi och dom”

Han ville stoppa bandet

Börja om

Han tänkte, fan

Vad betyder ord som kön?

Mer än att jag som man

Har högre lön?

Han kände sig rådvill

Tyckte världen skulle lyssna

För den som inte säger till

Kommer så småningom tystna

En värld som är tvärtom

Vore rena drömmen

Men vi lyssnar inte på dom

Som går emot strömmen



av Em L

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Digit! 2021 prisutdelning

Min vän Jorden måste jämt snurra utan någon pause.

Digit! 2021 rekord