Orakel finns bland oss

När jag ser in i de sjuka, pilastergråa ögonen som påverkats av bältros för många år sedan, upplever jag total klarhet. Hon var fysiologiskt sett blind, men det var en term som hon var fientlig emot. Blindheten, sa hon, hade välsignat henne med förmågan att se på riktigt. Hon hade vaknat ur sin livslånga dvala likt en viss prinsessa, och fick uppleva en egen renässans!
Vad ser du, o du vise?
Jag ser rymden
Den som är oändlig, men expanderas
Jag ser solen
Den som ger värme, men hotar att med oss spaghettifiera!
Jag önskar att även jag fick uppleva den insikt som skänkts till henne, av vårt förunderliga universum. Hon trollbinder mig med sina syner och profetior. En kvinna i hennes ålder talar sanning, tänker jag. Det gör man bara när man når en viss ålder, för det är enbart då, som man exponerats för den.
Jag fattar hennes skröpliga hand och tillsammans går vi ut och möter döden i dess vackraste form, hösten. Kanske är det något nobelt i att allt dör, för att göra plats för nytt? Ändå trampar vi på dessa fallna soldater när vi går vår höstpromenad. Vi förbiser deras offer, trots vetskapen om att även vi, likt de ruttnande, söndertrampade löven på den fuktiga asfalten, en dag måste göra den ultimata uppoffringen.
När man ser små barn är döden det sista som man kommer att tänka på, och även det sista som man vill tänka på. De små liven har allt framför sig, och oändligt många möjligheter. Jag avundas dem, likt jag avundas naturen vars oändliga livscykel tillåter dess årliga reinkarnation.
När jag ser hennes ansikte är döden det första jag kommer att tänka på. Vartenda ansiktsuttryck, all sorg och förtvivlan, all glädje, allt, har format det ansikte som jag möts av. De djupa fårorna i ansiktet tyder på att ett liv har levts. De tyder på att det köttsliga fängelse som är människokroppen, har en själ som bebor den.
Att universums krafter skulle komma att ingå i en allians med en jordlig kvinna, är det ingen utom jag som tror på. Man viftar bort hennes övertygelser, och säger att hennes ord är de från en galning. Är då inte gränsen mellan galenskap och genialitet hårfin?
När jag går här i hösten med henne, känner jag mig omgiven av det förflutna. Det som har varit, det som har dött, och snart ska dö. Jag känner mig ung, men efter i tiden. Jag vill säga åt henne att vänta på mig, och säga åt löven att vänta med att lossa från grenarna. Jag vet att hon känner min iver, hennes hand klämmer min för att bekräfta det.
Plötsligt, under vår promenad, utgör den gamla kvinnan ett kvidande. Hon för båda sina händer till den vänstra sidan av sitt bröst, i en gest som uttrycker smärta. Chocken förlamar mig i några ögonblick, tills hon börjar stappla. Då skyndar jag till hennes sida och greppar under hennes ena arm. Genast drar hon sig loss ur mitt grepp, och söker min blick med de där ögonen som inte ser men ser, och jag förstår att hennes tid är kommen. Hon ska uppstiga, anamma sin sanna form och lämna sitt otillräckliga skal på jorden.
Jag ser på medan den gamla kollapsar på vägen med ett leende, och blir ett med kosmos.
En varm bris som bär på höstens rostlukt leker med de stelnade löven. En samling halvt förmultna löv i höstens vackra kulörer manas upp i en trombformation, som förflyttar sig i min riktning. Bladen omger mig och jag känner en intensiv närvaro av någonting.
Vad ser du, o du vise?
Jag ser mitt öde
Jag ser universums välkomnande anlete
Jag ser

C B H

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Digit! 2021 prisutdelning

Min vän Jorden måste jämt snurra utan någon pause.

Digit! 2021 rekord