I rymden


Det blinkar till. Ett svagt flimrande ljus i ytterkanten av mitt synfält. I det annars så mörka lyser något ljust upp tillvaron. En liten gul planet skymtas långt borta och mitt hjärta fylls av glädje. Det svarta mörkret runt omkring skingras och framför mig ser jag citroner, en solig sommardag och en ljus sandstrand. Gult får mig på gott humör. Mörkret försvinner för en stund och jag njuter av de minnesbilder som spelas upp. De gula citronerna vajar lätt i den italienska sommarbrisen och inte ett moln på den klarblåa himlen. En svag doft av saltvatten fyller mina sinnen och jag hör hur mammas röst säger att vi ska le samtidigt som hon håller upp kameran mot sin stora solhatt. Hon trycker på knappen och det blir svart. Igen.

Hur jag än vänder mig ser jag ingenting annat än mörker och tomrum. Sedan en ekande hopplöshet. Ingenting. Och plötsligt allting. En stor, stor stjärna syns i fjärran och det starka skenet bländar mig i mörkret. Jag vet precis vem det är. Jag känner doften av hennes hår. Liksom spunnet guld lyser det i ljuset och hon kramar mig. Min allra bästa bästis. Sån tur att du kom tänker jag och ler mot henne. Jag ska precis berätta för henne om mörkret, om planeterna jag sett och stjärnorna som ibland finns där i den annars tomma rymden. Jag vill säga till henne hur mycket hon betyder och hur ont det svarta gör. Men naturligtvis kommer tomheten smygande när man minst anar det och så fastnar jag där igen. I rymden. I tomheten. I mörkret.

Kraften rinner ur mig och jag sänker mitt huvud ner. Jag böjer mig och känner en sval yta mot min kind. Ett grått damm täcker mina fingrar och jag ser på det tysta landskapet omkring mig. Det är min egen måne. En suck av lättnad lämnar mina lungor och tryggheten breder sig över mig som en mjuk filt. Här på min egen måne kan jag göra vad jag vill. Jag kan stanna här hur länge jag vill med blicken mot stjärnorna och ljuspunkterna i mitt universum. Jag kan studera planet blå, med de varma vågorna och det lätta sommarregnet, Neptunus med sin harmoni. Eller stärkas av det mod som den röda planeten Mars ger mig. Ibland är det tur att man har ett eget universum. En plats där man ostört kan beundra stjärnorna och ljuset i mörkret.

S V

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Digit! 2021 prisutdelning

Min vän Jorden måste jämt snurra utan någon pause.

Digit! 2021 rekord