Lögnen

 

Det var en vanlig skoldag när Algot gick ensam i korridoren. Han brukade komma sent för att undvika folk. Han har inga kompisar som han kan umgås med. Han började skolan nyss och har inte lärt känna någon. Han är en tyst och blyg person. Ingen vet vem han är. Han ska ha matte och han plockar ut sina grejer långsamt innan han går till klassrummet. Han ville jobba själv. Då kommer Hugo och Arvid och säger:

-Tjena bögen! Vad gör du?                             

-Jag har matte, säger Algot.

-Vilken nörd, skaffa ett liv, bre.

Julia och Alma kommer in i konversationen

-Ska du börja gråta bög? säger Julia.

-Ha vilken nörd, säger Alma.

Algot springer till toaletten och börja gråta. Då kom han ihåg att en ny kille börjar i klassen imorgon. Så han sluta gråta och gick tillbaka. På vägen till klassrummet ser han sin favoritlärare Ali. Han frågar om det går bra, Algot säger att det går bra.

-Du behöver inte ljuga för mig, säger Ali.

-Ingen gillar mig, ingen vill prata med mig! säger Algot

-Men imorron kommer ny kille i din klass försök att bli kompis med honom.

 

Dagen efter kommer Algot till skolan med ett leende. Han var glad att för att han skulle träffa en ny person i skolan. Lektionen började, då kom den nya killen han såg vilsen ut. Han har på sig en svart stor hoodie, svarta jeans och svart keps. Algot ville gå fram och prata med honom men vågade inte. Men han fick hans namn han heter Svante.

 

Sent på kvällen ville Algot promenera, han brukar gå till skolan. Då ser han Svante sitta på gungan det var kallt. Algot går fram och frågar om han fryser Svante skakar på huvudet. Algot förstår att han fryser. Så han ger honom sina vantar. Svante tackar honom och drar hem. Algot tyckte att det där var misstänksamt. Så nästa dag när han är ute och promenera ser han Svante igen men idag ville Algot lära känna honom. Så Algot går och frågar varför han är ute så sent och sitter bara där. Svante säger bara att han tyckte om det. Så Algot började jobba med honom i skolan och de börja prata med varandra. De började gå till skolan tillsammans.

 

En dag på vägen ditt ser Algot, Svantes mamma slå Svante. Algot ruschar dit.

-Vad gör du?! Släpp honom!! säger Algot.

Svante mamma släpper Svante och går in i huset

-Är du okej? Säger Algot.

-Ja, jag är van, säger Svante.

Svante börjar berätta till Algot att hans mamma har ADHD, dricker mycket och att hon brukar slå honom. Från den där dagen har Algot och Svante berättade allting till varandra Algot har inte fått en vän utan en bror.      

 

EFTER NÅGRA MÅNADER

Svantes mamma drack mer och tog ut sin ilska på honom. Det blev värre. Så Algot sa till honom att han kunde övernatta hos honom. Så Svante gjorde. Det första han ser är Algots mamma som välkomnar honom. Svante frågar Algot var hans pappa är. Algot berättar för honom att han dött av cancer

-Det var tråkigt att höra, säger Svante

-Du behöver inte tycka synd om mig, jag kände knappt honom. jag var fem när han dog.

Svante började övernatta mycket hos Algot, men de behövde ha en annan plan för att om Svante fortsätter övernatta kommer Algots mamma att vara misstänksam. Så de hittade en övergiven buss som de fixade till Svante att bo i förr att han inte skulle bli slagen av sin mamma.

 

Så nästa dag när Algot och Svante skulle till skolan hittade de Svante mammas vid skolans dörr, när hon ser Svante blir hon arg och tar honom. Algot blir oroad men han kan inte göra något. Så när skolan slutade sprang Algot till den övergivna bussen. Men hittar inte Svante där.

 

Algot nästa dag går och knackar på Svantes dörr, inget svar det har hållit så där en hel vecka. Algot får nog och går till Svantes hus och knackar och börja skrika

-Jag vet att Svante är där inne!!!

Inget svar. Så Algot går runt deras villa och titta om det finns öppen fönster så han kan gå in men allt är stängt. Plötsligt ser han spår av blod, han blir so orolig att han följer efter spåren. Ju mer steg desto mer han plus ökar. Det leder till Svantes. källaren Algot öppnar dörren. Det är tyst Algots hjärta slår hårt, han känner sig vilsen, hemskt. Han får tryck på hjärtat. Plötsligt får Algot hjärtattack.

 

Han vaknar på sjukhuset. Det stod polis utanför dörren och hans mamma sitter och gråter av glädje

-Vad händer, jag måste till Svante, är han okej? Säger Algot.

Algots mammas säger inget

-Svara mig då hör du dåligt.

Algot börja gråta. När han tog det lugnt kom polisen in och börja fråga vad han såg. Algot berättar allt han vet. När han öppna dörren ser han Svante död. Svante hänger en kniv i magen och 3 fingrar är på golvet. Polisen skrev upp vad han sa.

 

Nästa dag går Algot till Svantes hus. Han öppnar dörren hittar Svantes mamma vila på soffan och dricker öl.

-Hur kan du vara lugnt din son är död eller vad det du som döda honom jävla hora vilken psykopat!!!! säger Algot.

-Gåaaa uuuuuuut!! Säger Svantes mamma.

Algot behöver bevis att hon döda Svante men vet inte vad han ska göra. Så han går till hans bästa kompis eller lärare, Ali.

 

Efter skolan frågar Algot, Ali om han kan skjutsa honom. Algot börjar berätta att han mår skit och att hur han ska få bevis.

-Först berätta att du tog honom till den övergivna bussen och att Svantes mamma slog honom, säger Ali.

Algot blir tyst, han drar handen till bälten med det är låst där dörren är också låst.

-Släpp mig ut din psykopat, säger Algot.

-Tyvärr jag har redan avslöjad mig själv, du behöver vara smart jag skulle döda dig en annan tid, säger Ali.

Algot skriker hjälp! Men ingen hör honom. Ali hoppade av bilen med ett psykoleende. Bilen kör till sjön. Algot försöker gå ut men det är för sent.

 

EFTER 15 ÅR

Algot vaknar. Algots mamma sitter där och börjar gråta. Algots kropp har vuxit. Han har blivit en vuxen.

-Wtf har hänt med mig? säger Algot.

Doktor kommer in och förklarar vad som hänt. Han berättar till Algot att någon låste in honom i en bil och att det var någon som såg och att han har varit i en koma i 15 år. Men Algot kommer inte ihåg något. Det var någon som besökte Algot mycket. Algot kommer inte ihåg vem han är men han heter Ali, Algot brukade fråga honom om vad för relation de hade förut. Ali brukade säga:

-Jag va nästan som din låtsaspappa men jag var din lärare.

Det var det enda han sa men han brukade prata om många elever, han brukade nämna Svante och att jag och han var bästisar.

 

En dag drömmer Algot om allt som hände förut. Nästa dag spelar han dum mot Ali. Han tar honom till ett rum. Algot tar en pistol från jeansen och siktar den mot Alis ansikte.

-Hahaha din jävla psykopat du var den som döda Svante och du försökte döda mig.

-Bra spelat, säger Ali.

-Vadå bra spelat? Jag ska döda dig din psykopat, säger Algot.

-Du har dödat min bästa kompis och gjorde att jag har slösat 15 år av mitt liv.

Algot tar upp pistolen mot skallen och trycker på avtryckaren.

A A

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Digit! 2021 prisutdelning

Min vän Jorden måste jämt snurra utan någon pause.

Digit! 2021 rekord