Fortsättning

 

Det var den 5 augusti 2021. Som vanligt gick jag, Alice Karlsson in i skolans bibliotek, den enda plats där jag känt att jag verkligen passat in.

Solen sken på de dammiga böckerna. Det uråldriga trägolvet knakade när jag gick framåt. Fram till hyllan längst bort i biblioteket där de äldsta böckerna stod. Jag rotade bland böckerna efter min favoritbok. Som jag hade längtat efter att få läsa den!

Men den stod inte på hyllan, eller hyllan bredvid den, inte ens hyllan bredvid den. Den var borta. Istället stod där en ny bok. Den bruna pärmen var nött och den svarta texten var nästan omöjlig att läsa. Jag kunde bara se ett f och ett ä.

Jag tog den tunga boken i famnen och gick fram till ett bord, det small till högt när jag släppte boken på bordet. Hoppas ingen hörde, tänkte jag för mig själv. Sedan slog jag upp första sidan, till Evy Johansson stod det med snirklig handstil.

På andra sidan stod det  ”fortsättningen". De första fyra orden stod med stora bokstäver ”LÄS PÅ EGEN RISK". ”Vad kan det här vara", tänkte jag. Jag slog upp den tredje sidan. ”Du som hittat denna bok är utvald, utvald att skydda biblioteket för alltid".

Vad kunde det här vara för spännande?! Jag drog mitt finger över texten, det som skedde efter det, ja, jag tror inte att någon någonsin skulle tro mig.

En skugga formades över bokens ljusgula sida, en skugga av en, hand! En stor, knubbig hand. Jag vände mig långsamt om. Där stod en kvinna mellan 60 och 70 år. Hon var lång och hade ett elakt flin på ansiktet.

”Hej", sa jag tyst. Hon sa ingenting, hon tog bara min hand och drog med mig till hyllan längst bak. Jag försökte skrika men inget ljud kom ur min mun.

Kvinnan tryckte upp mig mot tyska hyllan, bredvid hyllan där boken stått. Sedan sa hon: ”Mitt namn är Evy Johansson, jag har vaktat biblioteket ända sedan jag var ett litet barn. ”

”Men nu har jag tröttnat, jag vill se världen, jag vill vandra på Mount Everest och simma i Loch Ness”. ”Så nu ska du, Alice Karlsson fortsätta mitt jobb.”

Efter det blev allt svart. När jag vaknade upp igen stod jag på hyllan, bredvid min favoritbok, jag är på den enda plats jag har passat in, och kommer för alltid vara det.

L S

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Digit! 2021 prisutdelning

Min vän Jorden måste jämt snurra utan någon pause.

Digit! 2021 rekord