Fortsättningen på en udda bok

 

Ett skrik hördes, sedan en smäll. Strax därefter svartnade allt.

 

Jag suckade av lycka. Äntligen höll jag min bok i handen. Det hade tagit mig mer än ett år att skriva klart boken, nu höll jag det första exemplaret i handen. Den hade inte en så bra avslutning, faktiskt ingen alls, avslutningar är ju alltid så svåra att skriva men man kan hitta på egna avslut det är ju också kul. Eller vem försöker jag lura egentligen?

 

Ett skrik hördes sedan en smäll. Strax därefter svartnade allt.

 

En timme gick eller kanske till och med två. Jag visste inte vad klockan var. Faktiskt så visste jag ingenting förutom att jag hade värk i hela kroppen. Jag kunde inte röra mig. Varje gång jag försökte, kändes det som om det gick en stöt genom hela kroppen. Det enda jag hörde var en klocka som tickade i jämn takt. Det var ett skrämmande men samtidigt lugnande ljud. Jag öppnade försiktigt mina ögon och det enda jag såg var mörker. Becksvart mörker.

 

Jag hörde plötsligt ett tickande ljud, som en klocka. Jag lade ned boken på en hylla. Jag visste inte vart ljudet kom ifrån, men det var iallafall någonstans i lägenheten. Jag gick försiktigt mot ljudet. Det började lukta konstigt, som damm från något riktigt gammalt. Jag närmade mig sakta ljudet. Nu stod jag framför den dörr ingen kunnat öppna på flera år. Många hade genom åren försökt bryta upp den utan framgång. 

 

Jag började vänja mig vid mörkret. En ljusspringa trängde sig igenom mörkret. Jag försökte återigen resa på mig utan att lyckas något vidare. Plötsligt hörde jag steg som kom närmare och närmare. Stegen tystnade precis utanför dörren. Jag vågade knappt andas. Jag slöt mina ögonlock.

 

Jag vågade inte ta tag i handtaget. Plötsligt öppnades dörren på glänt. Jag tog förskräckt ett steg tillbaka. Jag samlade mod till mig och klev över tröskeln. Jag kisade i dunklet. Plötsligt smälldes dörren igen bakom mig. Därefter hördes ett skrik, sedan en smäll. Strax därefter svartnade allt.

 

Det var knäpptyst. Nej, ett hjärtslag slog, eller faktiskt två hjärtslag slog. Ojämna andetag hördes. De vaknade till liv igen. Vad som händer efter det är en fortsättning på en fortsättning. En fortsättning som också är en början. En fortsättning på något som redan finns, något som aldrig tar slut.

H G

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Digit! 2021 prisutdelning

Min vän Jorden måste jämt snurra utan någon pause.

Digit! 2021 rekord