Livets fortsättning

 Jag går långsamt igenom skolans korridor, jag försäkrar mig om att inte titta upp, blicken ner i golvet hela tiden. Jag håller tillbaka tårarna som så gärna vill tränga fram. Jag hör röster som ropar på mig men jag kan inte uppfatta vad de säger. Jag känner en hård knuff i ryggen och faller rakt ned i golvet. Skratten ekar högt i huvudet på mig samtidigt som jag reser mig upp.

Vad har jag gjort för att förtjäna detta? 

Jag börjar gå med vingliga steg när jag åter igen blir knuffad bakifrån. Det är ingen idé att försöka ställa sig upp. Jag vet redan att de kommer fortsätta tills lektionen börjar. Jag ligger kvar på golvet darrandes som ett asplöv när jag plötsligt får en hård spark i magen. Öknamn. En spark till. Öknamn. Och sedan en sista spark rakt i tinningen, jag tappar medvetandet och allt blir helt svart. 

Konstigt nog vaknar jag upp på samma plats, jag vet inte vad klockan är eller hur länge jag har legat här. Ingen har lagt märke till min livlösa kropp. Är jag osynlig? 

Jag ställer mig upp och börjar springa så snabbt jag kan ut från skolans område. Huvudet snurrar och jag ser suddigt, men det spelar ingen roll. Jag måste härifrån, innan någon tar död på mig. 

Jag är äntligen hemma och ska precis dra ned handtaget när min kropp faller ihop. Här ligger jag, utanför mitt stora vita hus. Jag orkar inte ställa mig upp. Jag ligger kvar på den kalla asfalten och tittar på bilarna som åker förbi. Ingen lägger märke till mig. Plötsligt ser jag mammas bil köra upp på uppfarten. Det snurrar i hela huvudet, hon får inte se mig så här, vad ska jag säga? 

Jag reser mig hastigt upp från marken och skyndar mig in genom ytterdörren, direkt till vänster ligger badrummet. Jag går in och vrider om låset samtidigt som jag hör mamma komma in i huset. Spegeln, den där förbannade spegeln, vågar jag ens se på mig själv efter den här dagen. Långsamt vänder jag mig om för att betrakta pojken som stirrar in i min själ. Är det så här man ser ut efter en skoldag?  Funderar jag tyst för mig själv. Helt svullen och blåslagen i ansiktet, den där sparken får mig att se ut som en riktig krigare. För det var det jag var enligt alla lärare. En krigare, inget offer. 

Jag gnuggade mig i ögonen för att kontrollera mitt ansikte en sista gång. Jag var blek som ett lik under alla blåmärken. 

Jag som skulle trivas som fisken i vattnet på den där skolan. Det var inte mina ord, utan mammas. Det var hon som hade kämpat i årtal för att få in mig på den bästa skolan i stan. Jag hade inte hjärta till att svika hennes dröm om att jag skulle ha den bästa utbildningen. Jag var helt enkelt tvungen till att fortsätta på skolan. 

Kvällen närmade sig och det började bli dags att göra sig i ordning för natten. Mamma hade fortfarande inte misstänkt något, jag hade lånat lite av hennes smink för att täcka över det värsta i mitt svullna ansikte. Jag kanske var lite homosexuell trots allt, precis som alla i skolan sa. 

Tankarna for omkring inom mig när jag hade lagt mig i sängen.  Det gick inte att slappna av, inte ens en liten stund. De hade besökt mig förr. Det skulle inte förvåna mig ifall jag vaknade av att rutan till mitt rum krossades. Jag fäste blicken i taket utan att blinka. Håll dig vaken nu sa jag tyst för mig själv.

Jag misslyckades.

Jag vaknade alldeles kallsvettig, ekot från hjärtslagen fyllde rummet. Är det någon här? Kan jag inte bara få vara ifred. Minnen väller fram och tårarna bränner. 

Det är aldrig några bra minnen som besöker min hjärna. Det är alltid de värsta som trivs bäst där uppe, i huvudet. De dåliga minnena har samlats på en hög och väntar på att få stå i centrum. 

Jag känner ett hårt slag i magen och tappar andan. Jag granskar min omgivning noga samtidigt som jag försöker få luft. Det är ingen här. Jag ställer mig upp på ostadiga ben för att gå en vända i huset. Det är tomt. Slaget i magen var förmodligen bara inbillning, tänkte jag. 

*

Jag går med släpande steg mot skolan. Jag känner hur klumpen i magen växer och blir större och större när jag närmar mig skolans område. Viskningar hörs bakom mig. Jag har lärt mig att ignorera alla nedvärderande ord som riktas mot mig. Jag är van. Som vanligt är blicken fäst vid mina fötter. Jag känner mig förföljd, men jag ignorerar den tanken om och om igen. Plötsligt förlorar jag balansen och faller. Men det var inte mitt fel. Jag kollar upp och ser en pojke, samma pojke som sparkade mig i tinningen. Han flinar åt mig och ger mig en hård spark i magen. Det slutar inte här. Han sparkar igen, och igen, och igen. Organen inom mig förlorar sin kontroll och jag känner hur jag går sönder inuti. Jag gråter inte, jag har blivit helt stum. Chocken har lagt sig över mig och bedövar min smärta. 

Den starka vårsolen har börjat gå upp och det är dags att vakna. Jag spärrar upp ögonen, jag var i mitt rum, inte utanför skolans dörrar. Livet fortsätter. Nu återstår det att se hur mitt liv ska fortgå…


O T

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Digit! 2021 prisutdelning

Min vän Jorden måste jämt snurra utan någon pause.

Digit! 2021 rekord